بازجست دلایل کتمان ولایت علوی در برخی متون صوفیانه

استان لرستان
در کرسی علمی - ترویجی به مناسبت عید غدیر، عید ولایت، به میزبانی بسیج اساتید دانشگاههای لرستان بررسی شد؛

بازجست دلایل کتمان ولایت علوی در برخی متون صوفیانه

در این کرسی مهمترین عوامل کتمان حقیقت علوی در برخی متون صوفیانه، در سه حوزه ی عوامل سیاسی، از قبیلِ سختگیری حکومتهای اموی و عباسی و... عوامل اجتماعی و اقتصادی از قبیلِ مصلح اندیشی، همراهی با اکثریت جامعه و... و عوامل فرهنگی از قبیل تاثیرپذیری از فرهنگ غالب، بسط معنایی تساهل و تسامح و‌‌‌... اعلام شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان، به مناسبت عید غدیر، عید ولایت، کرسی علمی - ترویجی ویژه ای با عنوان" بازجست دلایل کتمان ولایت علوی در برخی متون صوفیانه" به صورت وبینار، ششم مردادماه ۱۴۰۰، به میزبانی سازمان بسیج اساتید دانشگاه های لرستان با همکاری کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد برگزار شد: 

این کرسی علمی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه کشور،  سخنرانی و مباحثه ی ارائه دهنده ی کرسی،  علی فتح الهی (دانشيار اديان و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد) و ناقد کرسی، محمدرضا حسنی جلیلیان (دانشیار و عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان) و مدير این کرسی، عزت‌الله سپهوند (معاونت فرهنگی - اجتماعی بسیج اساتید دانشگاههای لرستان و عضو هیأت علمی دانشگاه پيام نور) همراه بود.

فتح اللهی در نخستین بخش از مباحث خود با اذعان به اینکه "ولایت" در عرفان اساس سیر و سلوک تلقی می شود و علاوه بر آن در تشیع نیز، ولی و امام نه فقط هدایتگر بلکه مجرای فیض حق نیز هست، افزود؛ به رغم تصریح کلام وحی و روایات و قرائن تاریخی بر اثبات و تعیین ولایت علی (ع) این امر وحیانی  بنا به دلایلی در بخشهایی از تاریخ اسلام کتمان شده است.

فتح اللهی در ادامه با مفروض دانستن این که تنصیص حقیقت ولویه ی علویه در پاره ای از متون صوفیانه نا قرن ۸ هجری کتمان شده است، پس از تعریف لغوی و اصطلاحی ولایت و ابعاد مختلف و ضرورتهای عقلی و طبیعی و فطری و شرعی لزوم ولی و امام در فرهنگ تشیع و متون صوفیانه به تحلیل محتوای پنج متن از بزرگترین متون صوفیانه ی فارسی یعنی "التعرف، کشف المحجوب، منطق الطیر، فتوحات مکیه و مثنوی معنوی" پرداخت.

این استاد ادیان و عرفان، در بخش دوم سخنان خود نیز، مهمترین عوامل کتمان حقیقت علوی را در این متون، در سه حوزه ی عوامل سیاسی، از قبیلِ سختگیری حکومتهای اموی و عباسی و... عوامل اجتماعی و اقتصادی از قبیلِ مصلحت اندیشی، همراهی با اکثریت جامعه و... و عوامل فرهنگی از قبیل تاثیرپذیری از فرهنگ غالب، بسط معنایی تساهل و تسامح و‌‌‌... دانست.

ناقد این کرسی، محمدرضا حسنی جلیلیان نیز در دو بخش به بیان نظرات خود پرداخت و در نخستین گام ضمن تقدیر از ارائه ی خوب  و ساختار منسجم مباحث، پیشنهاد کرد جامعه ی آماری تحقیق گسترده تر باشد. تا تعمیم نتایج برآمده به کلیت  متون صوفیانه پذیرفتنی تر باشد. 

این استاد ادبیات عرفانی ایران در ادامه ضمن ذکر شواهد مثالهایی از متون صوفیانه که تصریح در اثبات ولایت علوی دارند، مواردی از نتایج نهایی تحقیق را ناشی از استنتاجهای پیشینی و پیش دانسته ها و پیش فرض های محقق دانست که ممکن است متن ارائه شده گنجایی همه ی آنها را نداشته باشد و به همین دلیل خواستار مطابقت بیشتر نتایج یا شواهد مثال استخراج شده از این متون شد.

در پایان این نشست، ضمن اعلام توافق هر دو استاد ارائه دهنده و ناقد بر صحت برخی از مهمترین دلایل مطرح شده، مدیر این کرسی، عزت الله سپه وند، نیز ضمن اشاره به سلسله مباحثات علمی دیرینه و آموزنده ی این دو محقق حوزه ی عرفان اسلامی، در فضای دانشگاهی استان، با اذعان به گستره ی قدسی ساحت ولایت از سویی، و  فراخی وسعت عرفان اسلامی از سوی دیگر، به ویژه در موضوع مورد مباحثه، جمع بندی مجملی - به شرح فوق- از مباحث ارائه کرد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.