رسالت اهل علم در تبیین و تداوم مکتب حسینی از همه سنگین تر است

استان لرستان
حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبوی (مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور کشور)

رسالت اهل علم در تبیین و تداوم مکتب حسینی از همه سنگین تر است

عاشورا، مکتب درس آموز و دانشگاه انسان ساز تاریخ اسلام است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان، هشتمین وبینار از سلسله نشستهای استاد-جامعه ی دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری دانشگاه پیام نور لرستان و کانون بسیج اساتید این دانشگاه، هفتم محرم (۲۵مرداد۱۴۰۰) با موضوع "رسالت اهل علم در تداوم مکتب حسینی" برگزار شد.

حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبوی، سخنران ویژه ی این نشست با اشاره به این که خودِ عاشورا یک مکتب و دانشگاه بزرگ است که درسهای زیادی می توان از آن آموخت، تاکید کرد؛ رسالت اهل علم و نقش دانشگاهیان در تداوم این مکتب و تبیین آن از همه سنگین تر و پررنگ تر است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور کشور افزود؛ شناخت و تبیین معارف عاشورا منحصر به قشر خاص روحانیت یا اساتید گروه معارف وعلوم انسانی نیست و هرکسی باید در حد توان خود، خود را در مرحله ی اول ملزم به شناخت و پیروی عملی از سیره و سلوک اهل بیت (ع) و در مرحله ی دوم ملتزم به شناساندن این معارف به جامعه ی پیرامونی خود بداند.

نبوی در ادامه با تحلیل محتوای فرازهای از دعاهای زیارت عاشورا، مقام "وجاهت" انسان را در گروه "معیت" و همراهی و درهم تنیدگی زندگی و مرگ انسان  با مکتب حسینی دانست و تاکید کرد؛ مطالعه ی تاریخ عاشورا و رفتارشناسی شخصیتهای این واقعه ی عظیم، شخصیت اهل تحقیق را به ساحت انسان تراز اسلام و اهل بیت (ع) نزدیکتر می کند.

حجه الاسلام نبوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گلایه از مدیرانی که دانشگاه را فقط محل تحصیل دانش می دانند و نسبت به کارکردهای فرهنگی آن  غافل یا مخالف هستند، اساتید تراز انقلاب اسلامی را دارای رسالت سنگینی در حوزه ی مسائل فرهنگی، دینی و تربیتی دانست و تاکید کرد؛استاد جامعه ی اسلامی باید در تراز خواسته های شهدا، اهل بیت و رهبری حرکت کند.

در ابتدای این نشست حجه الاسلام والمسلمین هادی گراوند (مسوول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان) نیز ضمن خیر مقدم به سخنران ویژه و شرکت کنندگان در این وبینار، بر نقش ویژه ی دانشگاهیان در تبیین ابعاد مکتب حسینی تاکید کرد.

همچنین عزت الله سپه وند(دبیر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری دانشگاه پیام نور لرستان) نیز با تحلیل کوتاهی بر دو نگاه کلان مبتنی بر همزمانی و درزمانی به واقعه ی عاشورا، مکتب حسینی را خط سرخ ممتدی دانست که از سال ۶۱ هجری تا دنیای معاصر کشیده شده و در هر برهه ای جلوه ها و تاثیرگذاریهای خود را داشته است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.