رسالت زن در نگاه اسلام "انسان سازی" ست

استان لرستان
در وبینار تخصصی نقش زنان تاکید شد؛

رسالت زن در نگاه اسلام "انسان سازی" ست

برخلاف نگاه تحقیرآمیز و ابزاری غرب به زن، نگاه اسلامی زن را دارای شان و کرامت و مسوولیت "انسان سازی" می داند

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید دانشگاههای لرستان، نشست تخصصی (نقش موثر زنان در بهبود آرامش روانی خانواده در دوران کرونا) ۲۲ دیماه ۱۳۹۹ در فضای مجازی و با حضور اساتید و کارمندان دانشگاه های آزاد  لرستان برگزار شد.

این برنامه به همت معاونت امور بانوان کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و با همکاری معاونت امور بانوان سازمان بسیج اساتید استان و دفتر امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و با اجرای خانم فاطمه بابایی مطلق برگزار گردید.

در ابتدای برنامه خانم دکتر سمیه نصیرزاده، معاونت امور بانوان کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، به ایراد سخنرانی پرداخت و بر  لزوم و ضرورت برگزاری برنامه هایی از این قبیل تاکید نموده اند.

در ادامه خانم دکتر راضیه جلیلی،عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، به سخنرانی و ارائه ی مطالب با موضوع ( نقش موثر زنان در بهبود آرامش روانی خانواده در دوران کرونا) پرداخت.

خانم دکتر جلیلی هویت زن از دیدگاه غرب(افلاطون،ارسطو،کانت،روسو ....) و اسلام را با هم مقایسه کرد و افزود؛ زن در دیدگاه غرب موجودیتی حقیر ،پست و وابسته دارد ولی در اسلام زنان به عنوان مادر مقام و موقعیتی شایسته دارند و به تعبیر حضرت امام وظیفه انسان سازی بر عهده آنان نهاده شده است که این خود بیانگر اهمیت زن در اسلام می باشد و خداوند در آیه ۲۱ سوره روم آفرینش زن را از آیات و نشانه های خداوند و هدف آفرینش زن را ایجاد آرامش در خانواده و جامعه می داند.

ختنم دکتر جلیلی تاکید کرد؛ خانواده در اسلام نهادی مقدس است که مهم ترین نقش زن در آن مدیریت عاطفی است.زن کانون محبت و عاطفه در خانواده است. زن در نقش خواهر ، دختر ، همسر و مادر می تواند در خانواده ایفای نقش کند و در هر کدام از این نقشها حامی و آرام بخش روحی و روانی در خانواده را دارد. قدرت جسمانی مردان بیشتر از زنان است اما توان عاطفی زنان قابل مقایسه با مردان نیست، و همین توانایی موجب ایستادگی بیشتر در بحران ها می شود و در جایی که مردان نمی توانند به دلیل روحیاتشان موثر باشند زنان نقش ایفا می کنند.

خانم دکتر جلیلی در ادانه تاکید کرد؛ در بحران کرونا زنان چه در نقش پزشک ،پرستار و بهیار هستند و چه مادر و همسر یا معلم توانستند حضور و مشارکت خود را بیش از بیش نشان دهند.  و در ادامه، با توجه به پویش ( در خانه بمانیم)زنان خانه و خانواده را این گونه توصیف کردند:

-تعریف مفهوم خانه به تنها جای امن و لذت بخش در دنیا

_ تقسیم یا همدردی با دلتنگی ها ،عواطف و احساسات اعضای خانواده و جامعه

- مدیریت امکانات و الگوی مصرف مناسب لوازم و مایحتاج خانه به منظور تعادل هزینه ها

- تلاش برای حفظ افکار مثبت ،توجه به سلامتی و حفظ رژیم غذای مناسب در راستای تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده

- ایجاد فضای شاد و مفرح برای اعضای خانواده و گرم نمودن هر چه بیشتر فضای روانی خانواده

- مراقبت و پرستاری از سالمندان 

-تقویت حس مشارکت و پیوند در انجام فعالیت ها بین اعضای خانواده.

در ادامه جلسه، خانم دکتر کریمی، معاونت امور بانوان سازمان بسیج اساتید استان، و خانم دکتر نیازی،  مسئول دفتر امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، نیز به سخنرانی پیرامون اهمیت جایگاه بانوان و نقش آنان در شرایط کنونی شیوع کرونا پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.