در نگاه اسلامی و سیره علوی همه مردم در برابر قانون مساوی هستند

استان لرستان
حجه الاسلام شاهرخی(نماینده ولی فقیه در لرستان)؛

در نگاه اسلامی و سیره علوی همه مردم در برابر قانون مساوی هستند

در کرسی نظریه پردازی ویژگی های حاکمان در تراز انقلاب اسلامی تبیین شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید دانشگاه لرستان، در تاریخ ۱۵ بهمن۹۹ چهارمین نشست کرسی‌های نظریه پردازی با موضوع ویژگی‌های حاکمان در تراز اسلامی، به صورت مجازی برگزار شد.  

در ابتدای این نشست ویدیویی دکتر علی نظری با تبریک تولد حضرت زهرا (س) و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن تشکر از اساتید حاضر از اینکه بسیج اساتید میزبانی این نشست‌ها را برعهده گرفته ابراز خوشحالی کرد. 

در ادامه دکتر محمدرضا حسنی جلیلیان دبیر نشست و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان به بیان مقدمات بحث پرداخت. ایشان با اشاره به اینکه نظریه‌های مختلف علوم انسانی در حوزه حکومت داری نهایت آرزو و آمال خود را این دنیا قرار داده‌اند، اسلام را دینی دانست که تفکر خاصی در حوزه حکومتداری دارد و هم دنیا و هم آخرت را مد نظر قرار داده است. 

جلیلیان ضمن خیر مقدم حضور آیت‌الله سید احمدرضا شاهرخی از ایشان خواستند تا موضوع بحث را ادامه دهند. در ادامه حجه الاسلام والمسلمین شاهرخی( نماینده محترم ولی فقیه در لرستان)، نگاه رایج در حکومتداری را مبتنی بر سواستفاده از قدرت دانسته و گفت؛ معمولا حاکمان به هر ابزاری دستاویز می شوند تا منافع و مزایای قدرت سیاسی را از دست ندهند. ایشان در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم از جمله آیه 58 سوره نسا، چندین ملاک و ویژگی مهم حکومت‌داری از نگاه اسلام را بیان کرد. این موارد به شرح زیر است: 

1- نوع نگاه حاکمان به حکومت از نگاه اسلام: حاکم اسلامی خودش را پرچمدار حق دانسته و وظیفه‌اش را اجرای تمام و کمال عدالت در بین مردم می داند. 

2- نگاه حاکمان به مردم: در سیره علوی و نگاه اسلامی همه مردم در برابر قانون مساوی هستند. 

3- توجه به افراد ضعیف جامعه: جامعه اسلامی خودش را در قبال ضعیفان و مستمندان مسئول دانسته و برایشان امکانات رفاهی در نظر میگیرد. 

4- حسن خلق در برخورد: در نگاه اسلامی حاکم نباید خودش را از مابقی مردم جدا دانسته و برج عاج نشین باشد. 

5- برقراری عدالت: تمام هم و غم حاکم اسلامی باید اجرای صحیح و علمی عدالت در جامعه باشد. 

6- ایجاد امنیت و آرامش و مبارزه با افراد ستمگر و ظالم: حاکمین اسلامی از جامعه و مردم خود در برابر ظالمین محافظت کرده و محیط را برای رشد استعدادهای جوانان فراهم می کنند. 

در ادامه نشست بعضی از اساتید و اعضای هیئت علمی به بیان نظرات خود پرداختند. از این موارد می توان به نکات حاج آقا عبداللهی درباره ظرفیت وجودی و لزوم وجود معصومیت حدودی برای حاکمان اسلامی اشاره کرد.

در ادامه آقای دکتر اکبر نقدی سپهوند نکاتی درباب نابرابری اقتصادی در سطح جامعه و مشکلات دیگر پرداخته و بر اهمیت موضوع تاکید کرد. همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خدایی تسلط بر مفهوم پیشرفت را برای حاکمین اسلامی لازم دانست. ایشان همچنین پیشنهاد کرد که وضعیت علوم انسانی در دانشگاه‌ها مشخص شود چراکه بعضی از موارد مطرح شده در این علوم نارسایی زیادی داشته و باعث می شود مفاهمی همانند انسان شناختی و معرفت شناختی به درستی در جامعه دانشگاهی تبیین نشوند. 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.