تاثیر غلبه وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشه ی اعتزال

استان لرستان
در کرسی نظریه پردازی اساتید مورد تایید دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی بررسی شد

تاثیر غلبه وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشه ی اعتزال

کرسی ترویجی (عرضه و نقد دیدگاه علمی) با عنوان تأثیر غلبۀ وجه اشراقی قرآن بر افول اندیشۀ اعتزال» مورد تایید دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی قرار گرفت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان به نقل از خبرگزاری شبستان (به نشانی  http://www.shabestan.ir/detail/News/1064023 )

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: با همکاری معاونت علمی و پژوهشی کانون بسیج اساتید وهمکاری هیأت اندیشه ورز استان لرستان کرسی ترویجی نظریه پردازی ترویجی طراحی و اجرایی شده است.

« علی نظری» افزود: این کرسی  با ارائه «علی فتح الهی مسئول کانون بسیج استاتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان لرستان» و داوری« ذبیح الله بهرامی« و مدیریت «حجت اله رفتاری» به صورت آنلاین برگزار شد.

وی با تشریح جایگاه و نقش معتزله به عنوانی یک مكتب فكري كلامی مهم در عالم اسلام پرداخت و افزود:  تأثير معتزله درگسترش علم كلام اسلامي در تاريخ اسلام به ويژه در قرون هشتم و نهم ميلادي، به عنوان یک پارادایم تفسیری و به سبب باريك بيني در الهيات و كوشش خردورزانه در تفسير فلسفه و الهيات، در سده های اولیه هجری، نقش اساسي در تكامل فلسفه و كلام اسلامي دارد.

نظری ادامه داد: از سویی، نقش معتزليان در توجه به مباني و اصول ديني با رويكرد عقلاني محض و حاكميت بخشيدن به عقل خودبنیاد يا راسيوناليسم در فهم مباني وحياني، از مباحث قابل تأمل در پیدایش این مکتب فکری – عقلانی است.

وی  خاطرنشان کرد: از دیگر سو، تأکید بسیار زیاد آنان بر همین امر در مواجهه با وحی از دلایل افول زودهنگام و سریع و سبب عمدۀ رکود آنان می باشد.

نظری با بیان عوامل ذهني و عيني مؤثر در پيدايش مکتب اعتزال به تحلیل علل افول و زوال زودهنگام و حتی بدون مقاومت این اندیشه در تاريخ تفکرات اسلامی پرداخت و ادامه داد: بدون تردید، استفاده­ی گسترده­ی معتزلیان از عقل مبتنی بر حواس خمسه به ویژه در مباحث غیبی و ماوراء الطبیعی زمینه­ساز بروز آراء غیر قابل قبولی از سوی آنان شد. در مواجهه با آیات، معتزلیان در تعارض عقل و ظواهر شرع براي ايجاد هماهنگي ميان عقل و دين به تأويل ظواهرآيات دست مي­زدند.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان لرستان خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر عموم اهل تسنن، نوع تآویل عقلانی آیات توسط معتزلیان مورد مخالفت اهل مکاشفه نیز واقع شد. این استاد دانشگاه تأکید داشتند که ضمن ملاحظۀ تأثیر وزن عوامل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به صورت ویژه غلبۀ ظرفیت اشراقی قرآن بر تأویلات خشک و عقلانی محض معتزلیان مهمترین عامل اثر گذار در افول فکری آنان بوده است.

 شایان ذکر است، این کرسی از سوی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی مورد تأیید نیز قرار گرفت.  

Image removed.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.