دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی و نقش دانشگاه پیام نور در همه گیری آموزش عالی
دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی و نقش دانشگاه پیام نور در همه گیری آموزش عالی

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان، دوازدهمین نشست استاد- جامعه با موضوع دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی و نقش دانشگاه پیام نور در همه گیری آموزش عالی، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ به صورت وبیناری برگزار شد.
در این وبینار، دو سخنران اصلی، حجه الاسام هادی گراوند (دببر استانی وحدت حوزه و دانشگاه و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان) و عزت الله سپه وند (رئیس دانشگاه پیام نور لرستان) و دبیر نشست، مسعود سعاتمهر (معاون فرهنگی-اجتماعی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور لرستان) به تبیین ابعاد مختلف پیشرفتهای علمی انقلاب اسلامی و دانشگاه پیام نور پرداختند.
حجت الاسلام گراوند در بخش نخست این نشست تاکید کرد؛امروز یکی از رسالت های مهم ما در همه سطوح مختلف نقشآفرینی و انجام وظیفه در راستای جهاد تبیین است.چه اینکه؛ اولین رسالت انبیا تبیین توحید معارف حقه است در قرآن کریم واژه کبیر فقط یک بار ذکر شده که به نظر کلیدی ترین آیه تبیین همین آیه می باشد. اگر امروز بسیاری از جوانان ما تحت تأثیر تبلیغات و هجمههای تبلیغاتی و تخریبی بیگانگان برای ناکارآمد جلوه دادن نظام قرار گرفته و خیلی زود قضاوت نموده و نظام را متهم به کم کاری و ضعف و ناکارآمدی میکنند، به دلیل این است که تبیین درست و به هنگامی صورت نگرفته و شاید همین ضرورت سبب شد که مقام معظم رهبری در صحبت های پایانی مراسم اربعین فرمان جهاد تبیین را صادر نمودند، که متاسفانه مورد غفلت واقع شد، البته لازم به ذکر است که تبیین الزاماتی دارد از جمله آن می توان به الزامات جهاد تبیین ؛الزامات اخلاقی، الزامات روش شناسی ، الزامات مهارتی اشاره کرد.
حجت الاسلام گراوند همچنین افزود؛ از طرفی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ایفای نقش و انجام رسالت در جهاد تبیین نیاز به عِده و عُده ندارد و گاه یک فرد به تنهایی به اندازه صدها نفر میتواند تبیین گری نماید، و امروز اگر دستاوردهای کشور در همه سطوح مختلف اعم از، نظامی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، عمرانی اجتماعی و... به زیبایی تبیین شود خود میتواند نقش کلیدی و اثرگذار را در خنثیسازی بسیاری از توطئه ها و تخریب های بیگانگان داشته باشد و قضاوت های ظاهری افراد را نیز تغییر داده و نگاه و قضاوت های افراد را در خصوص کارآمدی نظام تغییر می دهد.
وی همچنین در بخش پایانی افزود؛ اساس بیانیه گام دوم انقلاب تبیین است چه اینکه مقام معظم رهبری مباحث مطرح شده در بیانیه گام دوم را در چند محور به زیبایی تمام تبیین نمودند از جمله تبیین وضعیت سابق و وضعیت موجود و تبیین افق و گام پیش رو را که (گام تمدنساز )است، به عبارتی تبیبن این که چه بودیم؟چه هستیم؟ و به کجا بایستی برسیم؟ را به زیبایی تمام در قالب بیانیه گام دوم که نقشه راه تحولی هست را برای همگان به زیبایی تمام ترسیم و تبیین نموده اند.
دکتر عزت الله سپه وند، سخنران بخش دوم این وبینار، نیز با اشاره به روایت "العلم سلطان" و تاکید مکرر رهبر فرزانه ی انقلاب بر همین روایت و جایگاه علم و دانش در منظومه ی منسجم فکری معظم له، با نگاهی روایتگرانه به تبیین نظریه ی موجی تاریخ علم در ایران پرداخت.
سپه وند با نگاهی گذرا به تمدن کهن ایرانی و حکمت خسروانی بازتاب یافته در حکمت مشرقیه ی این سینا و حکمه الاشراق سهروردی و خردنامه ی فردوسی، به موج بزرگ تمدن ایرانی اسلامی در قرون سوم تا پنجم هجری با چهره های درخشانی همچون فارابی و ابوریحان و ابن سینا و انتقال علم در جریان جنگهای صلیبی از سرزمین های اسلامی به قلب اروپا، و آغاز نوزایی و رنسانس علمی غرب اشاره کرد و افزود؛ با پبروزی مکتب اشعری و سقوط تفکر اعتزالی و تضعیف تفکر شیعی و سپس حمله ی مغول و از بین رفتن مدارس و مکاتب علمی، نخستین موج تمدن ایرانی اسلامی فروکش می کند.
رئیس دانشگاه پیام نور لرستان، در ادامه، مواجهه ی ایرانیان عصر مشروطه به این سو را با تمدن غرب، مواجهه ای مقلدانه دانست و تاکید کرد؛ انقلاب اسلامی ایران، با رجعت به ریشه های اصیل گفتمان دینی و اسلامی توانست به چنان دستاوردهای علمی شگفت انگیزی دست یابد که می توان آنها را قرینه های اصلی قرار گرفتن ایران در آستانه ی موج نوین تمدن ایرانی اسلامی قلمداد کرد.
سپه وند تاکید کرد؛ گذشته از بحثهای عددی و آماری و رتبه های درخشان ایران در حوزه های مختلف علمی، اگر چشم سوم بشر معاصر را پدیده ی ماهواره بدانیم ایران به عنوان یک کشور دارای چرخه ی کامل این تکنولوژی از حوزه ی کشورهای کور جهان خارج و به جرگه معدود کشوهای بینای معاصر پیوسته است.
سپه وند در پایان تاکید کرد؛ یکی از گسترده ترین و فراخ ترین و فراگیرترین بال های آموزش عالی در کشور، دانشگاه پیام نور است و ضریب تاثیر این دانشگاه در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... و نقش آن در تعالی و ترقی کشور به ویژه در حوزه ی تحقق عدالت آموزشی شایسته ی تحسین است.
افزودن دیدگاه جدید