تحول در علوم انسانی، مبنای توسعه و پیشرفت حقیقی کشور خواهد شد
تحول در علوم انسانی، مبنای توسعه و پیشرفت حقیقی کشور خواهد شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید دانشگاههای لرستان، نشست مجازی چالشهای رهبردی در حوزه ی علم و فناوری با سخنرانی حجه الاسلام دکتر حاتمی ۱۹ آبان ۹۸ برگزار شد.
مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای لرستان در ابتدای این نشست بر ضرورت توجه علم به ضرورتهای اجتماعی جامعه تاکید کرد و افزود علم همواره مورد توجه همه ی ادیان الهی قرار داشته و پیامبر اسلام (ص) نهضت سواد آموزی را به جریان انداخته است.
دکتر حاتمی در ادمه، احیا نهضت سواد آموزی در انقلاب اسلامی و تاکیدات رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم را از نکات بارز در اهمیت بخشی به نهاد علم در نظام اسلامی قلمداد کرد.
معاون آموزش و تربیت سازمان بسیج اساتید دانشگاههای لرستان، همچنین بی اخلاقی های علمی را موجب انحطاط جوامع غربی دانست و افزود تحول صحیح در علوم انسانی باعث توسعه ی همه جانبه ی کشور خواهد شد. از این رو پیوند حوزه و دانشگاه میتواند گام نخست برای رسیدن به تعالی و پیشرفت علمی و متوازن کشور باشد.
حجت الاسلام دکتر حاتمی افزود؛ موضوع علوم انسانی از یکسو و علوم اسلامی از سوی دیگر در دنیای امروز از چنان اهمیتی برخوردار شدهاند که در رشد یا افول شاخصهای توسعه، تاثیرات مستقیم بر جای میگذارند. با توجه به این رویکرد، انتظار جهانی از متخصصان این علوم آن است که به مسائل مورد نیز انسان اهتمام ورزند و در پژوهشها (اعم از کتب، رسالهها و پایاننامهها) برای آنها جواب پیدا کنند. در این میان قطعا پژوهشی به نتیجه ایدهآل دست مییابد که به جای توجه به طرح (و بلکه حب) موضوع، به حل مسائل بپردازد، در حالی که متاسفانه به دلیل کراهت اصحاب قلم از بیان مسئله و گرایش محض به پردازش موضوع، شاهد رخدادی نگرانکننده به نام "حب موضوع و بغض مسئله" هستیم که این رخداد خطیر در عرصههای مدرسه، دانشگاه و حتی حوزههای علمیه متعلمانی را میپروراند که همچنان در پژوهشها و پایاننامهها به جای پرداختن و حل مسئله، به بررسی موضوعات میپردازند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای لرستان با رویکرد توصیفی– تحلیلی به بررسی و مقایسه این دو رویکرد و ویژگیهای آنها پرداختند. ایشان مهمترین ویژگیهای رویکرد موضوع محور را: تاکید بر دانش و اطلاعات با موضوعات مجزا؛ ارائه دروس بر اساس رشتههای متمایز؛ غلبه کتب درسی و در نتیجه منفعل شدن متعلمان؛ تاکید بر متخصص و دانشمند شدن و پرهیز از بروز خلاقیتهای خدادادی و در نهایت ثابت بودن اهداف کلی و جزیی آموزش معرفی کرد؛ در حالی که ویژگیهای رویکرد مسئله محور را مواردی مانند تاکید بر حل مسئله در محیط اجتماعی و بر اساس موضوعات میان رشتهای؛ طراحی مواد درسی ناظر به احتیاج جامعه با ساماندهی بر اساس درک روابط بر محور حال و آینده؛ طراحی پژوهش بر طبق مسائل به صورت ارائه درهم تنیده و با تنوع بیشتر در یاددهی؛ فعال بودن متعلمان در جستجو و تطبیق دانش که در نتیجه اهداف آموزشی تغییر کرده و تاکید بر آموزش عمومی و رفع نیازها دانست.
افزودن دیدگاه جدید